Instagram-annonsering för nybörjare
Känner du dig manad att börja annonsera på Instagram? Kul! Instagram är en plattform som ligger rätt i tiden. I Sverige är Instagram extra populärt där hela 60% av alla svenska internetanvändare har ett konto hos denna gigant. Genomsnittsanvändaren spenderar 53 minuter varje dag på Instagram för att kommunicera med vänner, influencers och varumärken.
Det är här ditt företag kommer in i bilden. Ditt varumärke kan bli ett kontinuerligt inslag i dina kunders vardag på en plattform som de är bekväma med. Dessutom kan du stimulera direktförsäljning.
Välj att annonsera på app eller desktop
Okej. Det finns två sätt att annonsera på Instagram. Det enkla metoden i Instagram-appen och den lite mer komplicerade metoden på Business Manager som görs på en dator. Det är billigare att välja Business Manager som annonsplattform per investerad krona men båda plattformar har sina för- och nackdelar.
App: Instagram
Fördelar
– Det kräver ingen tidigare erfarenhet av digitala
marknadsföringsplattformar
– Du kan ha ett sponsrat inlägg up n running efter 5 minuter
– Bra på att skapa medvetenhet om ditt varumärke
Nackdelar
– Det är dyrt i jämförelse med annonsering på Business Manager
– Du är begränsad i ditt val av funktioner och kan inte avancera
– Det är dåligt på att stimulera direktförsäljning
Desktop: Business Manager
Fördelar
– Det är möjligt att skapa anpassat innehåll oavsett vart någonstans i säljcykeln dina kunder är
– Goda A- och B-testningsmöjligheter med bra instrument för att avläsa resultatet med
– Det är smidigare att samarbeta med kollegor, partners och leverantörer
Nackdelar
– Inlärningskurvan är brant. Du behöver ge verktyget ett par timmar för att komma igång
– Det är mer tidskonsumerande att skapa och underhålla annonseringen.
– Det är mer buggigt än att annonsera via Instagram-appen
Om du inte har tillräckligt med tid för att dyka ner i digital marknadsföring är det ingen dålig idé att du håller dig till att annonsera via appen. Men om du har tid att avsätta ett par timmar rekommenderar vi dig starkt Business Manager. På Irrison är Business Manager det självklara valet vid en Instagram-annonsering för våra kunder.
Guide steg för steg: Instagram-annonsering
Bra. Nu har du mer förståelse för vilken plattform som passar dina mål. Men vart någonstans börjar vi för att börja annonsera? Jo, först och främst behöver du ett Instagram-konto. Det skaffar du dig enklast genom ladda ner Instagram-appen på din mobil eller tablet-enhet. Sedan skapar du konto. När du väl har skapat ditt privatkonto behöver du växla över det till ett företagskonto.
Här är något för dig som är intresserad av att spara: För att lära dig mer om hur du investerar dina pengar besök Buffert.
Sådär! Nu är allt det administrativa ur vägen. Nu går vi över till det praktiska – att skapa reklam på Instagram. Vi börjar med den enkla metoden.
Annonsera på Instagram-appen
Om du tyckte att ovan metod såg enkel ut bör du överväga att avancera dig. Det är både billigare och mer lönsamt att annonsera med Business Manager än appen i det långa loppet . Hur skaffar du Business Manager? Här är en guide från Facebook som går igenom alla nödvändiga steg. Glöm inte att koppla ihop ditt Facebook- och Instagram-konto med varandra.
Innan vi kastar oss in i det praktiska behöver du känna till hur kampanjkontostrukturen ser ut. Här är en detaljerad engelsk guide. Det finns tre nivåer: Kampanj, ad set och annons.
På kampanjnivå väljer du kampanjens mål – om du vill skapa varumärkeskännedom, leadsgenerering eller helt enkelt bara vill driva trafik till din webbsida. Det är på ad set-nivå som själva targetingen, inriktningen, för vilka du vill nå ut med ditt budskap till faktiskt sker. Här definerar du din kampanjs unika målgrupper och hur du vill spendera dina pengar för att nå dem. På annonsnivå väljer du kampanjens annonser – här behöver du agera både copywriter och art director för att skapa innehåll som går i linje med kampanjens mål.
Annonsera på Business Manager
Nu har du spetsat till ditt digitala marknadsföringsarsenal med praktiska tips på hur du skall gå tillväga för att börja annonsera med reklam på Instagram. Du vet huruvida du vill annonsera via appen eller via Business Manager.
Om du känner att du har ont om tid eller inte mäktar med att lära dig digital marknadsföring finns vi på Irrison ett mail ifrån att hjälpa din organisation att växa. Vi har flerårig kompetens inom Instagram-annonsering och arbetar alltid utifrån datadrivna val.
[ninja_form id=1]