• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till sidfot

Irrison

  • Tjänster
    • Sökmotoroptimering
      • Teknisk SEO
    • Google Ads
  • Karriär
  • Om oss
  • English
Be om offert

Annonsera på Instagram

Instagram-annonsering för nybörjare

Känner du dig manad att börja annonsera på Instagram? Kul! Instagram är en plattform som ligger rätt i tiden. I Sverige är Instagram extra populärt där hela 60% av alla svenska internetanvändare har ett konto hos denna gigant. Genomsnittsanvändaren spenderar 53 minuter varje dag på Instagram för att kommunicera med vänner, influencers och varumärken.

Det är här ditt företag kommer in i bilden. Ditt varumärke kan bli ett kontinuerligt inslag i dina kunders vardag på en plattform som de är bekväma med. Dessutom kan du stimulera direktförsäljning.

Vill du få experthjälp? Kontakta Irrison så hjälper vi dig

Välj att annonsera på app eller desktop

Okej. Det finns två sätt att annonsera på Instagram. Det enkla metoden i Instagram-appen och den lite mer komplicerade metoden på Business Manager som görs på en dator. Det är billigare att välja Business Manager som annonsplattform per investerad krona men båda plattformar har sina för- och nackdelar.

App: Instagram

Fördelar

– Det kräver ingen tidigare erfarenhet av digitala
marknadsföringsplattformar

– Du kan ha ett sponsrat inlägg up n running efter 5 minuter

– Bra på att skapa medvetenhet om ditt varumärke

Nackdelar

– Det är dyrt i jämförelse med annonsering på Business Manager

– Du är begränsad i ditt val av funktioner och kan inte avancera

– Det är dåligt på att stimulera direktförsäljning

Desktop: Business Manager

Fördelar

– Det är möjligt att skapa anpassat innehåll oavsett vart någonstans i säljcykeln dina kunder är

– Goda A- och B-testningsmöjligheter med bra instrument för att avläsa resultatet med

– Det är smidigare att samarbeta med kollegor, partners och leverantörer

Nackdelar

– Inlärningskurvan är brant. Du behöver ge verktyget ett par timmar för att komma igång

– Det är mer tidskonsumerande att skapa och underhålla annonseringen.

– Det är mer buggigt än att annonsera via Instagram-appen

Om du inte har tillräckligt med tid för att dyka ner i digital marknadsföring är det ingen dålig idé att du håller dig till att annonsera via appen. Men om du har tid att avsätta ett par timmar rekommenderar vi dig starkt Business Manager. På Irrison är Business Manager det självklara valet vid en Instagram-annonsering för våra kunder.

Guide steg för steg: Instagram-annonsering

Bra. Nu har du mer förståelse för vilken plattform som passar dina mål. Men vart någonstans börjar vi för att börja annonsera? Jo, först och främst behöver du ett Instagram-konto. Det skaffar du dig enklast genom ladda ner Instagram-appen på din mobil eller tablet-enhet. Sedan skapar du konto. När du väl har skapat ditt privatkonto behöver du växla över det till ett företagskonto.

Här är något för dig som är intresserad av att spara: För att lära dig mer om hur du investerar dina pengar besök Buffert.

Sådär! Nu är allt det administrativa ur vägen. Nu går vi över till det praktiska – att skapa reklam på Instagram. Vi börjar med den enkla metoden.

Annonsera på Instagram-appen

1. Först behöver du publicera ett inlägg. När det väl är publicerat behöver du välja ditt postade inlägg och klicka på “marknadsföra”-knappen.

2. Välj vart dina besökare skall landa någonstans. Vi rekommenderar att du skickar dina besökare till din Instagram-profil för att generera mer engagemang och bygga ut din publik. Det är sällan lönsamt att dirigera besökarna till sin webbsida om man inte annonserar med Business Manager.
3. Nu är det dags att skräddarsy vår målgruppstargeting. Du kan antingen välja att låta Instagram automatisera den här processen eller att skapa en egen målgrupp. Vi rekommenderar starkt det sistnämnda alternativet.
5. Börja med att välja geografiska inställningar. Säljer du till hela Sverige eller vill du nå göteborgare med central bosättning?
6. Vilka intressen tror du att din målgrupp har? Och vilka internetvanor har dem som gör att de är intresserade av ditt innehåll? I det här fallet vill vi nå småföretagare.
7. Hur ser åldersspektrat ut för din målgrupp? Vi på Irrison valde att rikta in oss mer nischat på intressen än ålder.
8. Okej! Nu har du skapat den målgrupp du vill nå ut till kopplat till ditt Instagram-inlägg. Vi på Irrison vill förstärka vår varumärkesposition för småföretagare som bor i centrala Göteborg.

9. Välj hur mycket du vill spendera på din Instagram-annonsering samt hur långt ditt annonseringsintervall är.

10. Om du inte fått upp något felmeddelande eller en rekommendation från Instagram om hur du eventuellt bör omstrukturera dina val är det bara att klicka på “skapa kampanj”. Grattis! Din Instagram-annonsering är igång!

Om du tyckte att ovan metod såg enkel ut bör du överväga att avancera dig. Det är både billigare och mer lönsamt att annonsera med Business Manager än appen i det långa loppet . Hur skaffar du Business Manager? Här är en guide från Facebook som går igenom alla nödvändiga steg. Glöm inte att koppla ihop ditt Facebook- och Instagram-konto med varandra.

Innan vi kastar oss in i det praktiska behöver du känna till hur kampanjkontostrukturen ser ut. Här är en detaljerad engelsk guide. Det finns tre nivåer: Kampanj, ad set och annons.

På kampanjnivå väljer du kampanjens mål – om du vill skapa varumärkeskännedom, leadsgenerering eller helt enkelt bara vill driva trafik till din webbsida. Det är på ad set-nivå som själva targetingen, inriktningen, för vilka du vill nå ut med ditt budskap till faktiskt sker. Här definerar du din kampanjs unika målgrupper och hur du vill spendera dina pengar för att nå dem. På annonsnivå väljer du kampanjens annonser – här behöver du agera både copywriter och art director för att skapa innehåll som går i linje med kampanjens mål.

Annonsera på Business Manager

1. Gå in på Ads Manager genom att klicka på menyn-ikonen längst uppe till vänster. Instagram- och Facebook-annonser har
2. Klicka på “skapa” på kampanjnivå. Välj kampanjmål, förslagsvis något av målen under medvetenhet, och välj ifall du vill ha några specifika kampanjinställningar. Vi rekommenderar att ha budgeten på kampanjnivå av statistiska skäl för att kunna dra bättre datadrivna beslut vid kvalitetsarbetet när kampanjen varit igång ett par dagar. Skapa ett ad set och en annons under din kampanj.

3. Eftersom vi annonserar med Business Manager skall vi använda den verktygslåda av funktioner som vi har tillgängligt: A- och B-testning – det bästa med PPC-baserad digital marknadsföring. Därför skall du skapa flera ad sets under samma kampanj. Börja därför med att skapa de gemensamma nämnarna för samtliga ad set på ett ad set. Alla ad set kan exempelvis ha samma geografiska inriktning och samma placeringsinställningar. Notera att det är under placeringsinställningarna som du väljer att enbart rikta in på Instagram.
4. Vi lämnar ad set-nivån för en stund och går ner på annonsnivå. Om du vill att alla engagemangspoäng, gilla-markeringar, kommentarer och delningar, alstras på samma inlägg behöver du koppla på ett befintligt inlägg till ditt ad set. Vässa din kreativa verktygslåda och skapa bra, engagerande innehåll.
5. Gå tillbaka till ad set-nivå, markera ditt ad set och duplicera det. Du vill skapa kopior av ditt ad set kopplat till din kampanj. Det här gör du för att enkelt kunna skapa multipla, nischade målgrupper med samma bas.
6. Nu nischar du dina målgrupper i din ad sets. Vi på Irrison väljer unik inriktning via specifika intressemålgrupper. Tidigare valde du målgruppernas gemensamma nämnare – ramverket för målgruppen – och nu väljer du unika inriktningar som du vill A- och B-testa mot varandra.  I det här fallet vill vi på Irrison förstärka vårt varumärke för småföretagare som är centralt bosatta i Göteborg. Hur ser dina potentiella kunder ut? Testa dig fram!
7. Nu skall du ha skapat multipla ad sets med unika inriktningar mot användare som du tror är intresserade av ditt innehåll. Efter ett par dagars annonsering kommer du att generera tillräckligt mycket data för att optimera dina ad sets utifrån bud, engagemang, konverteringsgrad och många fler nödvändiga mätvärden. Det här gör vi för att se vilken av målgrupperna som levererar bäst önskat resultat till lägsta pris. Det här är digital marknadsföring i ett nötskal.
8. Bra jobbat! Nu har du skapat en bra grund för din Instagram-annonsering och har rätt förutsättningar för att optimera ditt A- och B-testningsexperiment framöver.

Nu har du spetsat till ditt digitala marknadsföringsarsenal med praktiska tips på hur du skall gå tillväga för att börja annonsera med reklam på Instagram. Du vet huruvida du vill annonsera via appen eller via Business Manager.

Om du känner att du har ont om tid eller inte mäktar med att lära dig digital marknadsföring finns vi på Irrison ett mail ifrån att hjälpa din organisation att växa. Vi har flerårig kompetens inom Instagram-annonsering och arbetar alltid utifrån datadrivna val.

[ninja_form id=1]

Footer

Kontakt

Adress: Box 2118, 116 74, Stockholm Mail: info@irrison.se

Vi driver även kryptobloggen WeKrypto.

Hur vi behandlar din data

Integritetspolicy
Cookies

Navigation

  • Tjänster
    • Sökmotoroptimering
      • Teknisk SEO
    • Google Ads
  • Karriär
  • Om oss
  • English

Copyright © 2025 · Business Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Logga in